جمعية منع القبلات بين الأزواج

إذا كــان هيـردوت اليونانى والمعروف بأبــو التاريخ عرف عنه مقولته المشهوره (( من ليبيا يأتى الجديد )) ، واسم ليبيا كان يعنى قديما ( افريقيا ) فإن مصر اليوم وحديثا كما يبدوا ابتدأت تنافس ليبيا على الاستيلاء على هذا التميز او هذه المقوله بحيث تحولت (( من مصر يأتى الجديد )) وخاصة فى مجال النصائح والفتاوى المتقنزعه ، ولعله ليس ببعيد عنا ما سبق وان اعلن بانه من اجـــل ترشيد الاختلاط بين الجنسين( وليس ترشيد الاستهلاك ) ومنع الحرام فى الجامعات والمكاتب ان نشجع على رضاعة الرجل من المراة التى فى محيطه لكى تحرم عليه دينيا ، ولا شك اننا تابعنا ما اثاره هذا الرأى من ردة فعل وتعليقات ساخره لدى الرأى العام المصرى والعربى ، واليوم ياتينا الجديد من مصر في تقليعة جديدة أعلن عنها الدكتور عادل عاشور أستاذ طب الأطفال بكلية طب جامعة القاهرة وذلك عندما دعى إلى إنشاء جمعية لمنع القبلات بين الأصدقاء وزاد على ذلك بإعلان رغبته في منع القبلات أيضا حتى بين الأزواج و هو الأمر الذي بدا غريبا وفجر المناقشات والتعليقات الساخرة داخل المجتمع المصري.

وعن السبب الرئيسي وراء طرحه لهذه الفكرة الفذه أكد الدكتور المصري أن كافة الأبحاث العلمية التي نشرت على صفحات كبريات الصحف والدوريات والمجلات الطبية العالمية أجمعت على ان هناك أضرار طبية خطيرة يسببها تبادل القبلات بصفة عامه من خلال انتشار العدوى من الأمراض الفيروسية والميكروبية وأبرزها الأمراض الجلدية والأمراض الميكروبية الموجودة في فم الإنسان و كذلك الحصبة الرمادية والألمانية والفيروسات الكبدية وأكد على أن هذه الجمعية ستضم في عضويتها كافة التخصصات الطبية لشرح الآثار السيئة للقبلة ، وعن رأى الدين في أهداف هذه الجمعية أكد الدكتور ( إسماعيل معروف ) بجامعة الأزهر أن تعاليم الدين الإسلامي تحرم القبلة في غير الإطار الزوجي وان العلوم الحديثه أكـدت على وجــود إضرار جسيمة تنتج عن تبادل القبلات بين الافــراد .
وعن أراء المواطنين المصريين حول هذه الجمعية المزمع إنشاءها تنوعت الآراء بين الرفــض والقبول. وألطف ما فى هذا الموضوع الطريف هو الردود او التعليقات التى تناولت هذ الموضوع بالنقد والسخريه والتى رايت ان ادرجها ضمن هذا المقــال للإطلاع عليها من قبل إخوتى قـــراء الوطـــن .
التعليقــات الساخـره
1 وانا بقـول الرئيس البوسني مات ليه………؟؟
2 روح شوف العيش المسرطن ولا الشيبسي ولا مياه المجارى ولا الخضروات المسرطنه والهرمونات ولالالالالا وبعدين إتكلم على البوس يا دختور……………..!!!!

3 ده يستاهل 80مليون بوسه من 80 مليون بوووؤ عشان تجيله كل الامراض اللى فى الدنيا…….يارب … .
4 نحن جمعية هنبوس هنبوس حتى لو البوس بفلوس ……!!!!
5 الحياة من غير بوس زي قُـلّة من غير ميّة……!!!
6 مش عارف اقول أيه مش كفاية مش لاقين نتجوز كمان اللى متجوزين مش حايبوسوا ؟ طب ده نسميه أيه ؟ دانتا بني آدم مفتـري ومش لاقيلك شغلانه…… ياخوى إتنيـل…..!!!.

7 اليوم تقليعة البوس ينقل الامراض الجلدية وبكرة لاتلمس جسد زوجتك لمنع انتشار الميكروبات الجلدية وبعد غدا يستحسن ابادة صنف النساء …. ، انكم تسعون لتحريم الحلال … ( واضح ان البوس عامل مشكلة للدكتور) اقولك حاجة…، اعمل زي اللمبي بلغ لجنة حروق الانسان….!!
8 طيب ولما رغيف العيش يقع على الارض أجيبه وابوسه ولا غلط…؟
يا حلاوة على العلم واللي بيتعلموه واحب اقول لسعادة الدكتورة الفاضل ادرسلك حاجة تنفعك احسن وسيب الناس تبوس ياعم وبلاش وساوس…!

9 هذا كلام فاسد و باطل بدون تردد ، و معارض لصحيح السنة النبوية ، فقد ثبت أن النبي صلى الله عليه و سلم كان يقبل زوجاته ، و كان يقبل
السيدة فاطمة و الحسن و الحسين رضي الله عن الجميع ، و أفتى للشيخ
بالقبلة في الصيام .أنصح الدكتور أنه يبيع لب و يبطل تخاريف….!!!
10 واحد يحرم البوسة بين الأزواج ، وواحد يحلل إن الواحدة ترضّع زميلها …….ما ترسونا على بر نرضع .. ما نبوسش … ولا نبوس .. وما نرضعش …..!!

11 انا عايزه اطمن الدكتور ده واقوله انه ولله الحمد معظم الازواج فى مصر مابيبسوش بعض اصلا !! بوس ايه يا عم بلاش قلة ادب ، هوه احنا بنتجو ز وندفع دم قلبنا ولاد وبنات علشان نبوس !! ايه المسخره ديه !!!
12 يعنى لو واحدة اسمها بوسي تغيره ويبقى “متبوسيش” بس كده اتحلت خلاص مع تحيات شركه (متبوسيشي لانسر ) يا عم بوس ايـه اللى عايز تمنعه؟؟ فكك من إلي إنت فيه….!!!
13 دة الواحد بيبقى لسة سايب صاحبه من ربع ساعة، يشوفه تاني يقوم نازل فيه بوس.. بوس أخوية طبعاً.. وكمان عايز تمنعه بين الازواج… لا ده كده الواحد يلحق يتجوز قبل ميبقى قرار جمهوري ويتناقش فى
مجلس الشعب…….؟؟؟
14 يعني بوس الواوا بح …..؟
15 على رأي الفنان محمد رضا : مش هنبوس بقى…!!!
16 ممكن كل واحد قبل ما يبوس البت بتاعته يتمضمض بمحلول البيتادين’ ويدهن شفايفه برضو بمحلول ‘ البيتادين’ وبعد ميخلص البوسه يتف تلات مرات ويشرب كباية ….أكيد ‘ بيتادين’… ربنا يشفيكم يا دكاترة ! قال إيــه .. عاوزين يمنعــــوا البــوس …؟؟

   Send article as PDF   

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*